Rechtsgebieden

Corporate en M&A

Als advocatenkantoor combineren wij solide juridische kennis met een pragmatische en strategische benadering. Zo begeleiden wij, al dan niet in samenwerking met externe specialisten, onze cliënten door het volledige proces van een bedrijfsovername of herstructurering.

Amsterdam drone Foto’s-9
Scroll verder

Pragmatisch & sectorgericht

Wij hebben onze expertise opgebouwd in drie verschillende sectoren: Gaming & Gambling, Fintech & Payments, en Media, Sports & Entertainment. Op basis van een diepgaande kennis van die sectoren anticiperen wij op zaken die voor cliënten van belang zijn. Zo adviseren wij private equity investeerders, financiële instellingen, lokale en internationale B2C en B2B aanbieders (waaronder vergunninghouders in Nederland). Wij kunnen onze cliënten door het volledige proces van een bedrijfsovername of herstructurering begeleiden. Daarbij onderscheiden wij onszelf door sectorfocus en marktkennis. Wij voegen waarde toe bij sectorspecifieke overnames of herstructureringen waarbij regulatory aspecten en gedegen marktkennis een doorslaggevende rol spelen.

Internationale ervaring

Onze advocaten hebben ervaring met zowel nationale als internationale M&A-trajecten en herstructeringen. In samenwerking met interne en externe specialisten, begeleiden we onze cliënten van de eerste verkenning tot en met de afronding van de transactie. Dit proces omvat onder meer due diligence, onderhandelingen, het redigeren van share purchase agreements, notificaties aan toezichthouders (zoals de Kansspelautoriteit, AFM en DNB) en post-deal integratie.

Onze diensten

Gereguleerde markten vragen een specifieke benadering van het overnameproces. Bij kansspelbedrijven en betaaldienstverleners dient in een vroegtijdig stadium van een overnametraject of herstructering nagedacht te worden over meldingen aan de toezichthouder en gevolgen voor bestaande vergunningen. Zo kan een herstructurering leiden tot een (integriteits)toets van de toezichthouder, of een wijziging in vergunningsvoorwaarden. Door deze elementen vanaf het begin te betrekken in onze begeleiding voorkomen wij verrassingen achteraf.
Door onze diepgaande sectorkennis zijn we op de hoogte van relevante ontwikkelingen die plaatsvinden. Wij weten wat er speelt rondom overnamekandidaten, relevante regelgeving, en de toezichtspraktijk door toezichthouders. Zo kunt u er zeker van zijn dat uw risico's bij een transactie optimaal in kaart worden gebracht.
Soms zijn transactiemogelijkheden beperkt door vergunningvoorwaarden of sectorspecifieke regelgeving. Wij zijn op de hoogte van die beperkingen en kunnen u naar de beste oplossing leiden.
Onze specialisten weten welke bepalingen essentieel zijn om een contract of overeenkomst het gewenste effect te laten sorteren. Wij zijn bijvoorbeeld betrokken bij het redigeren van share purchase agreements om het overnametraject aan te laten sluiten bij het notificatieproces of om sectorspecifieke risico's af te dekken.
Binnen een gereguleerde markt zet het eerste contact met de toezichthouder de toon voor de toekomstige relatie. Wij weten hoe en op welk moment u een toezichthouder kan benaderen bij een voorgenomen transactie of herstructurering
Als een deal is afgerond wilt u natuurlijk meteen starten met ondernemen. Wij zorgen ervoor dat die integratie zo soepel mogelijk verloopt.

Onze specialisten

Justin Franssen
Partner

Justin Franssen

Ayolt Zoer
Of counsel

Ayolt Zoer

Chris Adriaansz
Advocaat

Chris Adriaansz

Aron Das Gupta
Of counsel

Aron Das Gupta

Partner

Frank Tolboom

Veelgestelde vragen

Als een Bibob- of integriteitstoets onderdeel was van uw vergunningsaanvraag heeft u vaak ook tijdens de exploitatie van uw vergunning de plicht om belangrijke wijzigingen in uw bedrijf te melden. Vaak vindt er een (verkorte) toets plaats op basis van uw melding. De wijzigingen die gemeld moeten worden verschillen vaak per vergunning. De meldplicht is meestal opgenomen in de beleidsregels van uw toezichthouder of in uw vergunning.

Toezichthouders hebben een vrij brede bevoegdheid om documenten en gegevens op te vragen. Die informatie kan opgevraagd worden bij de vergunninghouder maar ook bij bedrijfspartners of werknemers van de vergunninghouder. Het gebruik van deze bevoegdheid is wel gebonden aan specifieke regels. Zo mogen documenten en gegevens alleen opgevraagd worden voor zover dat ‘noodzakelijk’ is. In de praktijk zien wij nog al eens dat een toezichthouder te veel informatie vraagt. Wij staan u graag bij